Hieman pieleen mennyt Positanon matka

Positano (15 of 17)Positano view
Positano (7 of 17)
Positano (4 of 17)

Positano on ollut haaveissani jo ties kuinka kauan, kun olen ihaillut instagramjulkkisten upeita kuvia paikasta, jonka olemassaoloa on ollut vaikea uskoa.

Vihdoin instagramunelmani kävi toteen, kun suuntasimme Sorrentosta bussilla kohti Positanoa. Bussimatka oli hurja, sillä tie kulki aivan kielekkeen reunalla mutkitellen. Tämä korkeanpaikankammosta kärsivä matkaaja osui tietysti juuri sille kielekkeenpuoleiselle istumapaikalle, ja puolet matkasta meni vierustoveria halatessa, sillä en pystynyt katosmaan ulos. Välillä kuitenkin rohkaistuin, ja maisemat olivat sanoinkuvaamattoman kauniit. Pilvettömältä taivaalta porottava maaliskuun aurinko säteili kimmeltävään mereen jyrkkien kallioiden juuressa. Pieniä saavuttamattomissa olevia minirantoja näkyi siellä täällä. Kuolemanpelossani hihkuin samaa aikaa onnesta ja kauhusta, ja takanamme istuneilla kokeneemmilla Amalfin rannikon kävijöillä oli mahdoton tehtävä pitää pokkaa pelkoani katsellessa.Positano (2 of 17)
Positano (11 of 17)

Positano on instagrammaajan paratiisi

Positano oli aivan kuin kuvissa, tosin myös hiukan rappeutuneita taloja oli siellä täällä. Kylä on rakennettu rinteeseen, ja aivan pohjalla sijaitsee kylän keskusta sekä ranta. Maaliskuussakin turisteja riitti, mutta ruuhkaa ei kuitenkaan ollut liiaksi. Kävelimme pitkän matkan alamäkeen aina rannalle asti, jossa sitten pakotin instagrampoikaystäväni ottamaan minusta miljoona kuvaa – tosin en sitten ollut tyytyväinen lähes mihinkään niistä. Tässä postauksessa niitäkin kuvia kuitenkin nähtävillä.

Instagrammaajia Positanossa tosiaan riitti, ja meno oli lähes samaa luokkaa kuin Notting Hillissä. Törmäsimme myös johonkin oletettavasti menestyneeseen instagrammaajaan, joka oli milloin missäkin nurkassa eri asujen kanssa. Mukana hänellä oli valokuvaaja, sekä jonkin sortin assistentti. Aurinkon laskiessa ja illan viiletessä hänestä otettiin vielä bikinikuvia rannalla, ja mietin, että tuo vaatii kyllä pokkaa. Bikinit vaihdettiin toisiin näppärästi pyyhkeen sisällä kaikkien edessä.
Positano beach
Positano streets

Hyvin suunniteltu on puoliksi tehty – myös matkalla

Otsikko vihjaa, että reissu ei mennyt ihan putkeen. Olimme ostaneet päivälipun bussiin, jolla pääsi kiertämään koko Amalfin rannikon. Sorrento, Positano, Amalfi ja Ravello sisältyivät kaikki bussilipun hintaan. Lipun hinta oli vaivaiset kymmenen euroa. Suunnitelmamme oli kunnianhimoinen, ja kuului seuraavasti: aloitetaan Positanosta, jossa syödään jätskit. Kun nälkä alkaa pikkuhiljaa kurnia, hypätään takaisin bussiin ja huristellaan Amalfiin lounaalle. Jatketaan sieltä Ravelloon, ja tullaan viimeisellä bussilla takaisin Sorrentoon.

Ensimmäinen ongelma oli se, että bussit eivät kulkeneet ihan niin kuin olimme ymmärtäneet. Meillä oli kyllä bussiaikataulu, mutta ilmeisesti emme osanneet lukea sitä oikein. Samasta ongelmasta kärsivät kaikki muutkin turistit – myös italialaiset. Niinpä päädyimme pönöttämään bussipysäkillä lähes toista tuntia, kunnes nälkä oli niin kova, että oli pakko luovuttaa.

Palasimme takaisin Positanon keskustaan, ja menimme rannalla sijaitsevaan pizzeriaan. Paikka oli kallis, joten tilasimme vain pizza margaritat. Laskussa kuitenkin huomasimme, että saimme maksaa istumapaikastamme ylimääräiset neljä euroa. Tätä ei oltu missään sanottu ja meidät oli myös ohjattu kyseiseen pöytään sen enempää kyselemättä, joten nyt jäi kyllä tipit saamatta. Hyvissä ja rehellisissä paikoissa tippaan aina oikein mielelläni, mutta silloin kun palvelu on heikohkoa ja laskuun lisäillään ylimääräisiä kustannuksia niistä sen kummemmin mainitsematta, pihiys iskee kummasti.

Tässä kohtaa kello alkoi jo olla sen verran, että tajusimme, ettemme tule pääsemään Amalfiin ja Ravelloon. Hieman pettynein mielin laahustin takaisin bussipysäkille. Bussi saapui melko pian, mutta alle puolet pysäkillä olleista mahtuivat kyytiin. Tien toisella puolella oli nainen, joka oli ollut pysäkillä jo ennen meitä, pysynyt siellä koko sen ajan kun olimme syömässä, ja vieläkin odotus jatkui. Totesimme, että todennäköisyys siihen, että pääsemme edes seuraavaan bussiin, on ihan liian pieni. Edessämme oli toinen nuoripari, jotka olivat samaa mieltä, ja niinpä otimme yhdessä taksin takaisin Sorrentoon. Arvoitu 70 euron hinta oli todellisuudessa 95 euroa, joten taksin jakaminen oli todellakin hyvä idea.

Muutenkin Positano on melko hintava, varsinkin Sorrentoon verrattuna, joten pihistelijöille en tätä kohdetta välttämättä suosittelisi. Olin myös hieman yllättynyt siitä, kuinka pieni Positano oli, joten siellä ei myöskään ollut hirveästi valinnanvaraa esimerkiksi ravintoloissa. Toisaalta kylän pienuudessa taitaakin piileä juuri sen viehätys.

PositanoPositano (17 of 17)

Vaikka reissu ei tällä kertaa mennyt ihan niin kuin piti, pidin Positanosta silti. Ruoka oli hyvää, samoin kuin jätski ja Aperol. Maisemat olivat ihanat ja keli timanttinen. Oman kokemukseni perusteella en kuitenkaan suosittelisi bussimatkaa tähän tyyliin. Kesällä busseja kulkee kuulemma paljon useammin, mutta toki turistejakin on ihan älytön määrä, joten en tiedä, maahtuuko kyytiin yhtään sen paremmin. Sanoisin, että auton vuokraaminen olisi ehkä paras idea, tai jos kukkaro on tosi paksu, niin taksi. Joku järjestetty retki voisi myös olla aika kova sana, vaikka normaalisti en sellaisten fani muuten oikein olekaan.

Jos siellä on jollain kokemusta Amalfin rannikolla matkaamisesta, jakakaahan parhaat vinkit, jotta muut eivät tee samaa virhettä kuin minä! Vai onko siellä joku, joka on tehnyt onnistuneen reissun bussilla?

11 ajatusta aiheesta “Hieman pieleen mennyt Positanon matka”

1. Mitkä maisemat!! Ei ihme että kerää paljon instagrammaajia luokseen. Venetsiassa oli vähän sama meininki ja oli oikeastaan aika viihdyttävää seurata miten täydellistä kuvaa metsästettiin melkein tuntikaupalla.

1. Venetsia on mulla toistaiseksi viela vain listalla, mutta voin kylla kuvitella, etta sieltakin loytyy instagrammaajia vaikka muille jakaa!

2. Me ajelimme mopedilla tämän upean Amalfin rannikon ja pysähtelimme tuon tuosta sivuun ihailemaan maisemia ja tämän vuoksi saimme aikaa kulumaan rutkasti. Olimme Elokuussa, joten liikenne seisoi rantatiellä, mutta pääsimme puikkelehtimaan ohi. Reitin varrelta on hankala saada parkkia autolla ja mekin saimme juuri ja juuri paikan mopedille. Piipahdimme Positanossa ja mekin taisimme nauttia siellä pizzat, busiipysäkki oli tännä väkeä myös tuolloin. Lisäksi kävimme piakisesti Ravellossa sekä paluumatkalla Amalfissa. Ensi kerralla haluan ehdottomasti käydä kylissä veneellä.

1. Mopo on kylla huikea idea, autolla tosiaan parkkipaikan loytaminen voisi olla mahdotonta. Kiva kuulla, etta paasit kokemaan kaikki kolme kylaa kerralla.. tuo veneretki olisi kylla paljon parempi tapa matkustaa, eika tarvitsisi pelata koko ajan kielekkeelta tippumistakaan! Win-win!

3. Ihan hienoja nuo kuvat ovat! Kuulin joltakin, että Amalfinon kuvat saa upeiksi muokkaamalla 😆.
    Niin kai se on, että nuo mainostetut Turistikohteet ovat pettymyksiä johtuen ylihinnoittelusta ja turistimassoista. Me aikoinaan petyimme Venetsiaan.
    Cinque terre oli ihana kokemus mutta juurikin junat, joilla mennä kylästä toiseen olivat joko myöhässä tai ylitäynnä.

1. Kylla se on totta, etta kuvat nayttavat aika mitaansanomattomilta pelkkina RAW-tiedostoina. Muokkaamalla kuvista voi tehda joko ihan epatodelliset, mutta usein pyrin itse saavuttamaan tunnelman, joka paikassa todella oli. Joskus voisinkin tehda postauksen siita, milta kuvat nayttavat ennen ja jalkeen kasittelyn.

Harmi, etta Venetisa jai sulla pettymykseksi! Olen kylla kuullut, etta se on todella ruuhkainen. Cinque Terre pitaa munkin kayda kokemassa, mutta taytyy sitten varautua noihin myohasteleviin juniin!

4. On kyllä upea paikka josta saa varmasti mielettömiä kuvia. Joskushan sinne on vielä päästävä käymään, vaikka vähän kalliimman puoleinen olisikin. Harmi ettei teidän suunnitelma ihan mennyt putkeen, mutta sellaiset seikkailut ne yleensä jättävät hauskimmat muistot.

1. Todellakin suosittelen käymään, mutta tosiaan niin, että mukana on joustavuutta sekä jonkin näköinen suunnitelma. Kallis se on tosiaan muuhun Italiaan verrattuna, mutta toisaalta suomalaisen näkökulmasta hinnat ovat ihan normaalit. Ja muistoja jäi tosiaan!

5. Ikävää ettei mennyt ihan putkeen, mutta kiva että tykkäsit kuitenkin! Onhan tuo ihan mielettömän kaunis paikka, ja mielellään tekisin tuolla suunnilla joskus road tripin pitkin rannikkoa. Vähän hirvittää se instagrammaajien määrä, kun en itse todellakaan kuulu niihin, joilla riittää pokkaa tehdä kuvaussessioita väkijoukkojen keskellä 🙂 Mutta joku päiväretki voisi olla kiva rauhalliseen aikaan vuodesta.

6. Ihanan näköinen paikka! Monessa kohteessa olen huomannut, että bussit kulkevat jos kulkevat ja eivät useinkaan siihen aikaan mitä pitäisi. Itseänikin kävisi ärsyttämään ihmeelliset lisäkulut esim istumisesta ravintolassa jollei niistä ole mainittu. Ilmeisesti siellä riittää turisteja, joita rahastaa.